Meningsfuld aktivitet giver digitale vindere

Vil du være en vinder i den digitale verden?
– Hav tjek på algoritmer, men – frem for alt – gør din aktivitet meningsfuld for brugeren og samfundet, siger Johan Ekelin fra varemærkekonsultenfirmaet LynxEye.

PostNord_Stralfors-Johan_Ekelin-875x580.jpg

– Algoritmer er vigtige, men de erstatter ikke et stærkt varemærke. Alt er en kamp om at have den direkte relation til brugeren, siger Johan Ekelin fra LynxEye.

LynxEye undersøger, hvilke virksomheder der er digitale vindere og opleves at have meningsfulde varemærker. Ifølge undersøgelsen Purposeful Brands

– Digital er der først og fremmest fem områder, der er vigtige, siger Johan Ekelin.

– Troværdighed, at bidrage med nytænkende løsninger på almindelige hverdagsbehov, at opleves som en visionær virksomhed, der vil bidrage til forbedringer, at opleves som en fremtidig vinder og at opleves som en virksomhed, der tager ansvar i form af det, man leverer til sine kunder.

To af de digitale vindere er søgetjenesten Google og musiktjenesten Spotify.

– Ud over at de opleves som meningsfulde varemærker, ikke mindst ved at forbedre og forenkle hverdagen for mange, har de også skabt sig en unik position ved hurtigt at blive førende inden for vigtige nye segmenter.

– Den, der skal udfordre en digital vinder, skal udfinde en nytænkende metode til at løse samme grundbehov. Det er svært at komme som nummer to og tre, når en anden har fået et temporært monopol.

Han fremhæver de sociale medier Snapchat og Instagram, som hurtigt etablerede sig blandt yngre forbrugergrupper.

– Grundbehovet er ikke unikt, men de skabte nye subsegmenter og applikationer til at løse behovet på nye og bedre måder.

– Udfordringen fremover er også, at man ikke bare kan skabe digitale varemærker, som er koblet til en specifik applikation, men mere til en bredere idé. Google er et godt eksempel. De har hele tiden udviklet sig ud fra deres grundidé om at organisere indhold og gøre det søgbart og brugbart. Med en stærk grundidé som base står varemærket stærkt længere.

Algoritmer vs. varemærker

Mange virksomheder benytter i dag algoritmer, som styrer forbrugerne hen til bestemte tjenester og produkter, der for eksempel er baseret på tidligere køb eller internetsøgninger. Kommer de, der er bedst til at lave algoritmer, til at udkonkurrere varemærker i den digitale verden?

– Algoritmer er allerede vigtige, men de erstatter ikke et stærkt varemærke. Alt er en kamp om at have den direkte relation til brugeren. En tjeneste, der bygger på en direkte relation med kunderne, for eksempel Airbnb, er svær at erstatte med en algoritme, siger Johan Ekelin.