Big data – din bedste forretningspartner

Virksomheder, der bruger Big data i deres virksomhed, har et forretningsmæssigt forspring.
– Ved hjælp af Big data lærer du mere om dine kunder, så du forstår deres købemønstre bedre, siger Anders Elbak, Reserach Manager hos International Data Corporation Nordic (IDC).

875x580_BigData_PostNordStralfors.jpg

Big data er hele den datamængde, der er lagret i forskellige systemer. Vi bidrager enten selv med data ved aktivt at give dem fra os, for eksempel via apps, Facebook, markedsundersøgelser, virksomheders kunderegister og sundhedssektoren, eller også indsamles data via de spor (cookies), vi efterlader os på internettet. Mange offentlige virksomheder har også databaser over befolkningen, som er tilgængelige for alle.

Der er virksomheder, hvis forretningsidé er at indsamle, analysere, pakke og sælge data til andre virksomheder, som har behov for mere viden inden for et bestemt område, for eksempel hvad der efterspørges i en bestemt del af landet eller af en bestemt gruppe forbrugere. Men der findes også en masse viden om forbrugere i virksomhedernes egne systemer. Det gælder om at holde dem opdaterede og også om at overveje, hvilke data der er relevante for dine forretningsaktiviteter.

Hold tjek internt

Anders Elbak er Research Manager hos International Data Corporation Nordic (IDC Nordic) og arbejder med innovative forretningsløsninger, som blandt andet bygger på brugen af Data Cloud og Big data.

– Big data handler ikke så meget om teknik. Det vigtigste er at have en forståelse af, hvilke muligheder din virksomhed har med Big data, og at bruge de systemer, I har. Ved hjælp af Big data lærer du dine kunder at kende og at forstå deres købemønster og kan derfor sælge mere.

For at bruge Big data skal virksomheden have tjek på det, der findes i deres egne systemer, for eksempel i CRM-systemer, optimeringsværktøjer til hjemmesider, systemer til kundeanalyser, lagerstyring og produktionsdata. Man kan kombinere disse med data fra andre kilder, for eksempel fra brancheorganisationer og åbne kilder, de såkaldte Open data.

– Der er mange data, som virksomheder kan få fat i gratis, men inden man henter data ind fra eksterne kilder, er det vigtig at have en forståelse af, hvad der er relevant for ens egen virksomhed. Fundamentet for Big data-analyser er virksomhedens egne systemer, ofte i kombination med branchenære data. En virksomhed, der fremstiller paraplyer, har for eksempel nytte af vejrstatistikker, siger Anders Elbak.

Men inden virksomheden begynder at hente data ud fra egne interne systemer, skal man sørge for, at de er korrekte og aktuelle.


Det er vigtigt regelmæssigt at gå sine interne datakilder igennem. Dårlige inddata giver dårlige analyser.

Det er også vigtigt at vide, hvilke data der må benyttes til kundebearbejdning.

– Virksomheden skal kende de love og regler, der er gældende for indsamling og brug af kundedata. Også selvom visse data er offentlige, kan der være restriktioner for brugen af dem.

Han nævner et branchespecifikt register over installationer i Danmark, som virksomhederne har adgang til, men som ikke må benyttes i markedsføringsøjemed.

Analysekompetence vigtig

Brugen af Big data er kommet for at blive. It-udviklingen går hurtigt med stadig mere kraftfulde computere, som kan koble flere og større databaser sammen. Brugen af såkaldt artificiel intelligens (AI) vokser, og i dag påvirker mange algoritmer vores beslutninger på nettet.

Det, der kan begrænse udviklingen, er politiske beslutninger, men også manglen på analysekompetencer, siger Anders Elbak.

– Der er behov for personer, der kan tolke alle de data, der indsamles, for at sammenholde dem med virksomhedens behov. Algoritmer, der styrer den automatiserede kommunikation, skal udvikles og tilpasses efter den type forretningsaktivitet, virksomheden udøver. Hvis alle virksomheder bruger samme algoritme og samme automatiske kommunikation i deres CRM-system, bliver outputtet også det samme for dem alle.

Glem ikke mavefornemmelsen

Selvom udviklingen og brugen af algoritmer vokser hurtigt, tror Anders Elbak ikke, at virksomhederne helt kan forlade sig på disse i fremtiden til at håndtere deres kundekontakter.

– Mit personlige synspunkt er, at algoritmer ikke helt kan erstatte mavefornemmelsen hos et menneske. Uafhængigt af hvad der kommer frem i dataanalyser ved hjælp af algoritmer, kan den personlige erfaring hos en medarbejder være det, der leder på rette vej, når man står over for en beslutning, for eksempel at investere på nye markeder. Nogle gange skal man gøre noget overras- kende. Med algoritmer kan du ikke overraske.