Algoritmer udfordrer varemærkerne – Visse målgrupper bliver mere og mere flygtige

Kommer matematiske algoritmer måske til at reducere værdien af varemærker? Bliver det mindre vigtigt, hvilket logo der er på emballagen, så længe vi er tilfredse med de fakta, vi har indsamlet?
– Det tror jeg helt bestemt kan have sin betydning, siger Nils Svangård, grundlægger af analyseinstituttet Tajitsu.

PostNord_Stralfors-Nils_Svangard-875x580.jpg

Bliv mere datastyret i din markedsføring. Test, eksperimenter mere, og mål, hvad der giver mest feedback, lyder tippet fra Nils Svangård.

Alle de data, der omgiver os, gør det stadig nemmere at opspore de egenskaber, vi søger, i et produkt. Økologisk. Produceret under ordentlige arbejdsvilkår. Energivenligt. Bedste pris og ydeevne.

– Som forbruger bliver vores præferencer stadig stærkere, og vi søger for at finde det, der er vigtigt for os. Mange gange er det ad den vej, vi finder frem til et produkt, i stedet for at gå via varemærket, siger Nils Svangård.

Foregår i realtid

Han tror, at der inden for en nær fremtid vil være behov for forandring i arbejdet omkring varemærker og markedsføring.

– Varemærkeopbygning er jo pr. tradition en langsommelig proces. I dag, hvor alt foregår i realtid, skal vi reagere hurtigere på konkurrenternes aktiviteter, og hvis der sker noget, som ikke er positivt for virksomheden. Omverdensovervågning og kundeservice er de bedste tiltag til at opretholde varemærkets værdi. En af de hyppigste årsager til ikke at gennemføre et køb er en dårlig kundeoplevelse. Det er utrolig vigtigt at kunne lytte og respondere direkte til kunder i alle kanaler og give dem en konsekvent oplevelse. Det er desuden utrolig vigtigt at vide, hvad forbrugerne skriver og mener om et produkt; ris og ros, bedømmelse og så videre. Det er klart, at varemærker er vigtige i sig selv, men jeg tror, at visse målgrupper vil blive mere og mere flygtige og primært søge på pris og kvalitet.

Hvordan skal din virksomhed så skille sig ud fra bruset og få kunden til at finde frem til netop dig?
Måske handler det om at blive bedre til at forstå, hvordan computeren virker og udvælger, og om at udvide sine kompetencer omkring, hvordan folk søger. Hvordan vil mit varemærke blive synligt ved hjælp af søgeord, hvad og hvilke ord søger folk mest på?

– Der kommer stadig flere værktøjer til at overvåge og forstå sociale medier og trends. Man kan for eksempel se på, hvad der trækker trafik til ens eget varemærke, hvad der diskuteres omkring konkurrenter, og hvilket af eget indhold der trænger mest igennem i medierne. Et tip er at være mere datastyret omkring sin markedsføring. At teste og eksperimentere mere; måle, hvad der giver bedst respons og resulterer i nye kunder. Det er utrolig nemt på for eksempel Facebook, siger Nils Svangård.

Algoritmer

Udviklingen af algoritmer skrider hurtigt fremad.

– Store virksomheder sidder i dag inde med enorme datamængder, og det er dem, der trækker forskningen fremad. Under motorhjelmen på alle sociale netværk, der omgiver os, er der algoritmer. Hos Facebook og Google styrer de, hvad den tror, du vil se, bygget på dine tidligere valg. Indimellem offentliggør Facebook annoncer til en lille testgruppe. De viser måske ti budskaber for at se, hvilken feedback de får, og vælger efterfølgende målgrupper ud fra resultatet. Det er kommet så vidt, at problemet og udfordringen i dag snarere er, at den vælger for snævert. Den lukker for det, vi måske vil se på, og du går glip af en del af det, du gerne vil se, siger Nils Svangård.

En computer kan, siger Nils Svangård, vurdere bedre end et menneske inden for visse områder.

– Fordelen er, at den er konsekvent og ikke laver menneskelige fejl. Det spiller ingen rolle, om det er mandag morgen eller fredag eftermiddag, udvalget vil være det samme. Den kan reagere lynhurtigt på tusindvis af kunders samtidige aktiviteter. Den kan simulere forholdsregler; hvad sker der i tilfælde af et sådant scenarie? Hvilke kunder reagerer positivt på en annonce, hvilke negativt? Hvor meget tror vi på, at denne annonce vil komme til at øge salget? Hvilken gennemslagskraft forventes den at få på Twitter eller Facebook? Computerens indlæringsevne er uovertruffen. Autonome systemer er en stærk trend. Stadig mere automatiseres overalt, der kommer flere og flere algoritmer. Det sker inden for alle brancher. De selvkørende biler er her allerede.