Finkraft: ”En klar og letforståelig fakturering sparer penge”

Med et nyt navn og en ny strategi storsatser det finske elhandelsselskab Finkraft på erhvervskunder. Det stiller helt nye krav til såvel kundekommunikationen som deres egen organisation. 
– Vores fakturaer skal være nemme at forstå, så vi herigennem leverer en god kundeoplevelse, siger adm. dir. Peter Mero.

Finkraft_Peter_Mero_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Peter Mero, adm. dir. for Finkraft.

Selskabet

Det finske energimarked består af omkring 80 leverandører. De fleste er lokale selskaber, som arbejder med at overføre eller producere energi. Her tænker Finkraft anderledes.
– Det eneste, vi gør, er at sælge grøn el til gode priser. Vi er helt uafhængige af alle producenter og energidistributionsselskaber. Det gør os unikke, siger Peter Mero.
Navnet Finkraft er nyt – selskabet hed tidligere Market Energi. Også ejeren, holdingselskabet European Energy Group, er ny.

Udfordringen

Med den nye ejerstruktur fulgte en justering af forretningsstrategien. I løbet af kort tid er Finkraft gået fra udelukkende at have privatkunder til at have mellem 30 og 40 procent B2B-kunder med det mål at nå 50 procent i løbet af et år.
Førhen fik Finkraft sine kunder via et aktivt telemarketingarbejde, positive udtalelser fra andre kunder samt en konkurrencedygtig laveste pris på prissammenligningssiden energiavirasto.fi. Det er en arbejdsmetode, der fungerer godt, når det handler om privatkunder, men for at få fat i erhvervskunder kræves der en anden taktik.
– Vores fakturaer skal være enkle, vi skal have virkelig gode priser, og vores kundeservice skal helst besvare telefonopkald inden for et minut. Finkrafts fakturaer er baseret på store mængder information. At kunne kommunikere alle disse informationer nemt og tydeligt er en udfordring; ikke mindst fordi kunderne er mange, og alt skal være 100 procent korrekt.

Løsningen

For at undgå dyre opringninger til kundeservice handler det om at gøre fakturaerne så enkle som muligt. Fordi Finkrafts produkter ændres løbende, har selskabet behov for en fleksibel løsning, hvor det er hurtigt at justere fakturaskabelonerne efter behov.
– Det får vi hos Postnord Strålfors, siger Peter Mero.

Resultatet

Effekten har ikke ladet vente længe på sig.
– Vi har i dag betydelig kortere processer, når vi ændrer vores fakturaskabeloner, hvilket naturligvis sparer os penge. Vi ser også en stor forskel i levering af fakturaerne, og desuden er antallet af samtaler til kundeservice faldet med over 20 procent.

Fremtiden

Finkraft regner med at omsætte for syv millioner euro i løbet af 2014. Men målet er, at tallene skal stige markant.
– Vi vil vokse organisk og kommer til at være betydelig mere synlige fremover. Jeg regner med, at vi inden fem år er en betydelig større aktør i Finland, siger Peter Mero og mener, at Postnord Strålfors vil være en vigtig del af denne proces.
– De skal støtte os, så vi bliver mere effektive. Vores produkter skal hele tiden være opdaterede, og faktureringen bliver så en vigtig del, fordi det er vores eneste regelmæssige kontakt med kunderne. En klar og letforståelig fakturering sparer penge. Så enkelt er det.