Skånetrafikens effektive og bæredygtige helhedsløsning

Skånetrafiken blev oprettet i 1999 i forbindelse med, at Skåne blev en region. Siden da er antallet af rejser med den kollektive trafik i Skåne blevet mere end fordoblet. Og fremtidsprognosen er klar og tydelig: Stadig flere skåninge lader bilen stå til fordel for den kollektive trafik.

Skanetrafiken_01_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Billede: Ewa Levau

Selskabet:

Skånetrafiken blev oprettet i 1999 i forbindelse med, at Skåne blev en region. Siden da er antallet af rejser med den kollektive trafik i Skåne blevet mere end fordoblet. Og fremtidsprognosen er klar og tydelig: Stadig flere skåninge lader bilen stå til fordel for den kollektive trafik.
– Alene antallet af togrejser forventes at være seksdoblet frem til 2037; det vil sige 180 millioner rejser om året mod 30 millioner rejser i dag, fortæller Peyman Sabet, salgschef hos Skånetrafiken

Udfordringen:

Næsten en kvart million mennesker pendler dagligt i Skåne. Mange tager også toget over Øresund til Danmark. Andre udnytter muligheden for nemt at kunne komme ud i resten af verden via Københavns Lufthavn eller via Landvetter uden for Göteborg.
– Disse rejsemuligheder er helt unikke, i hvert fald i Skandinavien. Vi ser en stor udfordring i at kunne opfylde passagerernes behov og tilbyde dem enkle og prisbillige rejser, siger Peyman Sabet. Men Skånetrafikens gamle betalingssystem var nedslidt, og der var behov for udskiftning. Passagererne efterspurgte desuden flere måder at kunne købe, fylde op og spærre rejsekortene på.

Løsningen:

I august 2009 blev Jojo-kortet lanceret, et kontaktløst rejsekort, udstyret med en chip i stedet for en magnetstribe. Jojo-kortet kan dermed ikke afmagnetiseres, men programmeres med desto flere ydelser. Alle Jojo-kort har et unikt kortnummer og kan kobles til en specifik bruger. Registreringen foretages på ”Mine sider”, passagerernes egen side på Skånetrafikens hjemmeside.
Mister man sit Jojo-kort, kan man nu også spærre det. Systemet aflæser, hvor stor værdi kortet har, når det spærres. Og et nyt kort med samme værdi sendes direkte hjem til kunden i løbet af et par dage.
– Spærreservicen har været efterspurgt af vores kunder og er meget populær. Formålet med at skifte betalingssystem har netop været at forenkle rejserne for vores kunder, siger Peyman Sabet.

Resultatet:

Frem til årsskiftet 2009–2010 havde lidt over 300.000 af Skånetrafikens passagerer udskiftet deres gamle kort med magnetstriben til Jojo-kortet. Kortet kan købes og fyldes op på både Skånetrafikens kundecenter og hjemmeside. Her kan Skånetrafikens passagerer også anskaffe sig et Sommerkort – et kort, der er gyldigt i årets varme måneder og giver brugeren mulighed for at deltage i forskellige sommeraktiviteter rundt om i Skåne. Hvis man ønsker det, kan man også betale sin bybusbillet via mobilen.
– Teknikken har længe været benyttet andre steder i verden. I for eksempel Asien kan man desuden foretage mindre indkøb i butikker via mobilen. Jeg tror, at det vil blive det samme herhjemme om nogle år, siger Peyman Sabet.

Fremtiden:

Næste skridt er at tilbyde passagererne muligheden for at købe Jojo-kortet og Sommerkortet hos et af Skånetrafikens udsalgssteder: Pressbyrån, Seven Eleven og Coop.
– Tanken er, at vores kunder kan købe et Jojo-kort, der allerede er fyldt op, eller kan fylde flere penge på, når de alligevel skal købe avisen eller foretage de ugentlige indkøb, siger Peyman Sabet. Som en forsøgsordning får tilflyttere til forskellige områder i Skåne tilsendt en velkomstpakke med Jojo-kort, køreplaner og bykort.
– Vi arbejder hele tiden på at få flere bilister til at gå over til den kollektive trafik, siger Peyman Sabet.